3 tips om je goede voornemens vol te blijven houden

Posted 23 Jan 2020

Gezonder eten, meer sporten, een nieuwe hobby starten,… Het nieuwe jaar is al enkele weken bezig en dat betekent dat sommige goede voornemens misschien een beetje aan het afzwakken zijn. Of misschien heb je er stiekem al de brui aan gegeven. Geen nood! Dankzij deze 3 praktische tips kan jij namelijk met hernieuwde moed aan je doelen voor 2020 werken.

Tip 1: Stel je verwachtingen bij

Wou je elke week 3 keer gaan sporten maar ging het vorige week mis? Is je plan om elke avond een uitgebreide beautyroutine te volgen in het water gevallen? Of bleek het doel om elke dag je Spaans te oefenen niet haalbaar? Dat is helemaal geen probleem.

Veel mensen zien goede voornemens als ‘alles of niets’. Onze tip is om je goede voornemen af en toe wat bij te stellen. Was elke week 3 keer sporten toch een iets te grote stap? Maak hem dan kleiner. Stel je goede voornemen bij naar ‘elke week minstens 1 keer gaan sporten’. Je zal zien dat je zelf ook heel wat gelukkiger wordt als je goede voornemen ook echt haalbaar is. En krijg je daarna de smaak te pakken? Dan kan je altijd nog meer gaan sporten en je goede voornemen opnieuw bijstellen.

Wees dus gerust flexibel. Een week je doel niet halen, is helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat je met je goede voornemen bezig bent.

Tip 2: Maak een planning

Sommige goede voornemens blijven vrij vaag. Denk maar aan ‘gezonder eten’ bijvoorbeeld. Een goede planning maken, kan je helpen om je doel concreet te maken. Bij Hema, Flying Tiger, Standaard Boekhandel en Pipoos vind je de leukste agenda’s en planners die je hier moeiteloos bij helpen. Maak bijvoorbeeld een notitieboekje met leuke eigen recepten of maak een water tracker in je bullet journal zodat je weet hoeveel glazen water je al gedronken hebt.

Maar ook hier mag je absoluut eens van je planning afwijken. Heb je geen zin om te koken? Ga dan bijvoorbeeld langs bij Foodmaker. Zo heb jij een lekkere, snelle én toch nog gezonde hap!

Tip 3: Beloon jezelf

In plaats van te balen wanneer je je doel van die week niet gehaald hebt, kan je ervoor kiezen om jezelf te belonen wanneer je er wél in slaagt. Heb je er een productieve dag opzitten? Trakteer jezelf dan gerust op een ontspannen avondje Netflix. Of ga je al twee weken trouw naar de fitness? Beloon jezelf gerust met een nieuw sportsetje of paar mooie, nieuwe sportschoenen. Elke kleine stap op weg naar je doel mag gevierd worden. Zo maak je je goede voornemens leuk én kan je ze beter volhouden!

Veel succes!